Monday, October 10, 2011

Perbetulkan Cara Sujud





Bismillah..Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Salah satu ayat al-quran bermaksud:

"Bacalah serta ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan."


(Surah al-Ankabut: 45).


Dinyatakan dalam ayat ini bahawa solat itu dapat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Sering ditanya kenapa ada orang bersolat tapi masih melakukan perbuatan yang tak baik.. Antara jawapan yang saya dengar dari ilmuan adalah kerana solat mereka tak sempurna. Antara sebab solat tak sempurna adalah rukun solat tak dijaga dengan baik.

Saya ingin menyentuh berkenaan sujud. Dek kerana seringkali melihat ramai yang solat tidak sempurna sujudnya, saya bimbang akan ditanya di akhirat nanti kenapa saya tahu tapi tak tegur mereka. Jadi saya gunakan peluang di sini untuk memperingati diri saya dan pembaca berkenaan cara sujud yang sempurna. Moga bermanfaat.
Dari apa yang saya pernah belajar, dalam sujud, 7 anggota terlibat..dahi, hidung, tapak tangan, lutut dan jari-jari kaki..saya ikut mazhab syafie.. dari pembacaan saya ini cara sujud sempurna ikut mazhab syafie.

Peluang ni cuma saya nak gunakan untuk menekankan berkenaan kedudukan kaki waktu sujud. 

Dari apa yang saya pernah belajar, hujung jari kaki hendaklah dibengkokkan waktu sujud..Solat kita boleh batal/tidak sah kalau hujung jari ni tak dilipat. Kadang-kadang saya lihat, ada orang sujud sekadar letakkan sahaja kakinya tanpa melipatkan hujung jari.. Sayang sekali jika sepanjang berbelas tahun atau berpuluh tahun kita solat, sujud kita tak dilaksanakan dengan sempurna. Bagi yang mampu hendaklah lipatkan kesemua hujung jari kaki dengan sempurna, bagi yang tak mampu, macam orang yang dah berusia dan susah nak lipat jari kaki, usahakan ikut kemampuan..Berikut gambar kedudukan kaki waktu sujud. Boleh anda rujuk cara yang betul dan cara yang tak betul.



Harap lepas ni kita sama-sama dapat memperbaiki cara kita melaksanakan salah satu rukun solat ni.

Maaf kalau cara saya cakap macam pandai sangat. Sekadar berkongsi apa yang saya pernah dengar dan belajar. Mohon teguran dan nasihat dari mereka yang alim jika ada yang kurang atau tak tepat.


p/s: Ustaz Azhar Idrus ada jawab persoalan ini di link ini.

Moga bermanfaat.

Mencari redha Ilahi.

Afiq Tj.


No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...