Thursday, May 19, 2011

Kehidupan Baru di Cameron Highland


Bukit yang ditanam dengan Chinese Lily


Tak pernah terbayang dalam fikiran yang saya akan bekerja di sini. Di Cameron Highland. Semuanya berlaku setelah saya menghadiri satu temuduga. Pada mulanya saya menyangka jika saya dapat jawatan tersebut saya akan ditempatkan kawasan sekitar hulu Selangor, namun saya terkejut bila diberitahu jawatan itu adalah di Cameron Highland dan saya ditawarkan untuk jawatan tersebut. Alhamdulillah. Mungkin ini jawapan untuk doa saya supaya saya mendapat pekerjaan yang terbaik untuk diri saya setelah tamat belajar.

Kali pertama saya ke sini adalah kira-kira 13 tahun dahulu. Kemudian saya tak pernah lagi menjejakkan kaki ke sini hinggalah baru-baru ini bila saya datang ke sini untuk mencari tempat tinggal bagi persediaan untuk saya bekerja di sini. Agak sukar untuk mencari tempat tinggal seperti bilik sewa atau rumah sewa di sini kerana disebabkan tempat ini adalah tempat perlancongan, kebanyakan rumah atau bilik disewakan secara harian atau dibuat homestay. Jika disewa bulanan pula, sewanya agak tinggi hinggakan sewa apartmen sahaja mencecah RM 1000. Saya perlu mencari bilik kerana setakat ini saya seorang 'berseorangan' di sini. Akhirnya saya dapat satu bilik untuk disewa sementara bagi bulan pertama sebelum saya mencari bilik lain untuk bulan seterusnya. Sewanya? RM400 sebulan..agak mahal..terpaksala. Saya sewa di hotel. Bilik ni tak silap saya disewa harian dengan harga RM 20 sehari untuk seorang bagi hari biasa.

Cameron Highland..Apa yang ada di Cameron Highland?

Teruskan pembacaan..
Tulisan ini sekadar mahu berkongsi sedikit pengalaman saya selama beberapa minggu di sini bagi mereka yang belum pernah ke sini. Yang agak sinonim dengan tempat ini adalah kesejukan suhunya. Di sini tak perlu kipas dan aircond. Apa yang diperlukan adalah air panas untuk kegunaan malam dan pagi, selimut yang tebal dan baju sejuk. Sewaktu hari-hari pertama saya datang ke sini, kesejukan di sini kadang-kadang membuatkan saya rasa seperti mahu cari suis untuk tutup penghawa dingin..lupa saya bahawa kesejukan itu bukan dalam kawalan saya..dan tiada penghawa dingin pun dalam bilik saya..

Di sini, malamnya lebih sejuk dari siang..Waktu hujan pula lebih sejuk berbanding waktu biasa.Mula-mula saya datang sini, saya berlagak..pakai baju lengan pendek di malam hari..kononnya mampu bertahan dengan suasana sejuk itu. Namun lupa pula saya bahawa kuantiti lemak dalam badan saya tak mencukupi untuk saya menahan kesejukan Cameron Highland. Bila balik bilik, tidur saya berselubung dengan selimut tebal.hehe..

Saya belum sempat 'melancong' di Cameron Highland ni dek kesibukan kerja untuk beberapa minggu pertama ini (hujung minggu dan hari cuti umum pun kerja). Saya hanya berkesempatan berjalan-jalan di dua pekan utama di sini iaitu di Tanah Rata dan Brinchang. Di Brinchang popular dengan pasar malam yang diadakan pada hari Jumaat dan Sabtu iaitu waktu di mana ramai pelancong dari dalam dan luar negara datang melancong ke Cameron Highland. Ia juga diadakan setiap hari pada cuti sekolah. Di sinilah tempat pengunjung boleh membeli sayur segar, buah-buahan, bunga-bunga yang cantik, strawberi, jambu epal, madu, barangan cenderamata, baju dan macam-macam lagi.

Di Tanah Rata pula terdapat banyak homestay, hotel, apartmen dan bank-bank. Juga terdapat beberapa tempat pelancongan menarik di sini. Tempoh perjalanan antara Tanah Rata dan Brinchang lebih kurang 10 minit dengan kelajuan biasa. Em, kalau waktu cuti tu kadangkala agak jam jalan di sini. Kalau anda dah biasa dengan jalan di sini anda akan tahu jalan pintas yang dapat mengelak sedikit jam tersebut. Juga dapat mengelak dari bosan mengikut kenderaan yang lambat waktu jalan naik bukit di kawasan jalan Tanah Rata-Brinchang. Ia menjadi jalan jalan pintas saya untuk cepat pergi dan pulang dari kerja. ^_^

Sebenarnya banyak lagi tempat menarik yang boleh dilawati di sini. Tempat-tempat ni saya tak berkesempatan pergi lagi. Antarnya Rose Valley, Cameron Highland Orchids & Roses Garden, Butterfly Garden, Cacus Valley, Cameron Valley Tea House dan beberapa kebun dan ladang strawberi. Bagi yang berminat untuk melihat keindahan alam dan minat dengan aktiviti lebih mencabar mungkin boleh join aktiviti 'jungle walk'. Terdapat beberapa trek untuk jungle walk di sini termasuk kebanyakannya melibatkan pendakian gunung. Maklumat berkenaan tempat-tempat menarik di sini boleh anda dapati dari peta Cameron Highland yang boleh didapati di kedai-kedai di sekitar kawasan Cameron Highland dengan harga lebih kurang RM3-Rm4. Aktiviti-aktiviti seperti 'jungle walk' boleh dilakukan dengan merujuk beberapa kaunter 'pemandu pelancong' yang ada di sekitar kawasan Cameron Higland terutama di Tanah Rata.

Jika anda mahu berkunjung di sini sekadar beberapa hari, jangan risau tentang tempat tinggal. Di mana-mana boleh didapati maklumat berkenaan bilik sewa, apartmen sewa, hotel dan homestay. Hinggakan pada cermin kereta yang sedang bergerak juga ada no telefon apartmen untuk disewa. Anda cuma perlu sediakan duit sahaja. ^_^ Setakat yang saya tahu, harga paling minimum untuk bilik sewa bagi seorang adalah RM20 satu malam, di salah sebuah hotel di Tanah Rata. Harga tempat-tempat kediaman ini biasanya bergantung kepada hari kita sewa. Kadar sewa berbeza untuk hari cuti dan hari bukan cuti. Untuk waktu cuti-cuti tertentu seperti cuti hari buruh baru-baru ini, lebih baik anda menempah terlebih awal dahulu tempat kediaman yang anda mahu anda diami kerana ramai orang datang berkunjung ke sini dan ada kebarangkalian banyak hotel akan penuh.


Antara kawasan penanaman sayur dan tanaman lain


Em, bagaimana agaknya rasa bila bekerja di sini? Apa agaknya kerja saya di sini? Bukan setakat rakan-rakan bertanya, malah orang di sini pun tanya. Adik kerja apa kat sini? Pelik kot..ia la sebab di sini aktiviti utamanya adalah berkaitan pelancongan dan penanaman. Kawasan penanaman sayur, strawberi, teh dan bunga sangat besar di sini. Jadi saya kerja apa di sini? Tanam sayur? Ada yang teka saya jadi pemandu kereta pacuan 4 roda di sini.. Mungkin yang bawa pelancong atau yang bawa sayur dari ladang ke pekan tu kot..^_^ Nak tergelak juga..Takpala, kalau jadi pemandu pacuan 4 roda tak salah. Asalkan 'rejekinya' halal. Tapi tak dinafikan memang ada kalanya saya memandu kenderaan pacuan 4 roda di sini..melalui jalan yang agak mecabar, berlubang, berbatu, berlopak..melalui sungai kecil, melalui bukit tinggi dan lain-lain.

Alhamdulillah, seronok juga kerja di sini. Saya asyik tersenyum seorang diri waktu mula-mula datang sini. Bersyukur sebab dapat bekerja di tempat yang saya dapat merasai kesegaran udara pagi setiap hari, merasai kehangatan tengah hari yang tidak seterik di 'bawah sana', dapat melihat keindahan alam, kehijauan pokok yang berbagai spesis, spesis tumbuhan dan haiwan yang tidak pernah saya lihat, bunga-bunga yang cantik, manusia-manusia yang berpewatakan tersendiri, bebas dari kesesakan lalu lintas ibu kota dan suasana kerja yang mesra dan menyenangkan. Banyak perngalaman dan pelajaran baru yang saya dapat di sini. Dan banyak lagi yang saya boleh perolehi di masa depan. Juga banyak cabaran tersendiri yang ada di sini.


Kabus di petang hari selepas hujan..sejuk~


Moga akan dapat menjadi diri yang sentiasa lebih baik di sini. Lebih baik penghayatan agamanya, lebih baik imannya, lebih baik pentadibiran dirinya dan lebih baik penguasaan ilmunya..untuk kejayaan..kecemerlangan di dunia dan di akhirat. InsyaAllah. Amin.

update: Nampaknya ramai cari rumah sewa di Cameron Highlands..Boleh hubungi nombor ni 014-3119066..boleh tanya berkaitan rumah sewa, bilik sewa, steamboat..di Cameron Highkands.

57 comments:

  1. wah seronoknya!! kami kalau gi sana mesti borong sayur 1 bonet kereta.paling suka, strawberi kering

    and roses! of course. satu bouquet murah j. ^_^

    ReplyDelete
  2. ..xaci.budak environment ptut keje situ~ nyaman,feel the nature huhu emm jgn lupe bwk blk strawberry ye ^_^

    ReplyDelete
  3. lilacfla: nampaknya dah pernah ke sini ya. Memang banyak sayur kat sini. Ya, banyak bunga rosa pelbagai warna dan cantik-cantik. ^_^

    Nurul: Boleh-boleh. Tapi kena sanggup hadapi pelbagai cabaran di sini. Strawberi masam la..huhu.. Tengokla nanti. Akan disuahakan. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  4. Best nyer... keje kat cameronnnnnnnnnnn....

    ReplyDelete
  5. Salam..

    Nak tanya la...macam mana nak cari rumah sewa kat cameron ye? susah sangat nak dapat dgn harga berpatutan. Saya kene kerja kat sana dlm tempoh 7 ke 11 bulan..boleh awak bantu saya dapatkan rumah sewa yang berpatutan..
    TQVM

    ReplyDelete
  6. Fariz: Best2.
    Azlin: Salam, rumah paling murah setakat saya tau boleh dapat dalam RM700-RM850..2 atau 3 bilik satu rumah (bilik air satu atau dua)..tapi yang saya tau, rumah kalau nak sewa kena buat kontrak setahun/dua tahun. Kalau harga tu dan syarat tu ok, saya rasa mungkin boleh bantu carikan.
    Kalau bilik boleh dapat paling murah dalam RM250-RM600 (bergantung pada saiz, keadaan bilik dan ada bilik air atau tak),ada tempat sewa bilik yang boleh masak (disediakan dapur di kawasan luar bilik-bangunan seperti hotel-kadang-kadang ada kontrak dua bulan minimum dan perlu bagi notis keluar, sebulan)..ada juga bilik sewa di rumah/apartmen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tnyetgh cari bilik sewa area tanah rata..br dpt keje kt sn isnin posting..umaiyahhassan@yahoo.com..

      Delete
    2. tnyetgh cari bilik sewa area tanah rata..br dpt keje kt sn isnin posting..umaiyahhassan@yahoo.com..

      Delete
    3. Salam.. sya suhaimi.. Jika ada umah utk disewa (family).. sya sdg mencari.. dihrp tuan Dpt memberi kerjasama.. call/whatsapp : 0195073596.. tqvm

      Delete
  7. salam

    sy ad nal cri rumah atau bungalow utk kami sekeluarha bercuti, ad no2 yg boleh dihubungi?

    dan sy perlukan alamat email anda utk pertanyaan lain..

    tq

    ReplyDelete
  8. slmm..nk cri bilik area brincanng dkt hotel equitorial ada x?? sbb kja dkt sna otel tu ,,nk duk gan husband..nk duk dlm 28.5 nie..keje start 30.5..boleh bantu carikan x..urgent klu ada im=nform plss..tq.

    ReplyDelete
  9. salam,

    saya mendapat kerja di sana tetapi tiada tempat tinggal, tolong bantu saya @ memberi no contact yang saudara kenal

    ReplyDelete
  10. Siapa nak dapat maklumat rumah sewa, sila tinggalkan e-mel. Saya akan tolong setakat mampu. Setakat ni ada beberapa orang lagi kawan-kawan saya yang masih kerja kat sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. xnurul_hanimx@yahoo.com
      Saya sedang m'cari bilik/rumah sewa bulanan utk muslimah di cameron higland.

      Delete
    2. qaseh_mama@yahoo.com saya pun ingin mencari rumah sewa yg berpatutan harganya

      Delete
    3. aus.wanie@gmail.com..terima kasih banyak2 ye Afiq Tj.

      Delete
    4. adiariff08@gmail.com
      nk cari umah sewa bulanan nk bwk family stay sekali sbb x lama akan ditukarkan ke tanah rata

      Delete
    5. salam..sy tgh Cari rumah sewa ttap di tringkap/brinchang/tanah rata..Ada x tahu mna2 yg Ada kosong lg
      Izzahizwanny91@gmail. com

      Delete
    6. salam..sy tgh Cari rumah sewa ttap di tringkap/brinchang/tanah rata..Ada x tahu mna2 yg Ada kosong lg
      Izzahizwanny91@gmail. com

      Delete
    7. kuza_eja@yahoo.com
      Nak sewa untk 2bln

      Delete
    8. mizarose91@yahoo.com
      sy pun nk cari rumah sewa dkt area sana..klau bleh dgn hrga yg berpatutan la..urgent sangat

      Delete
    9. Kalau ada boleh tlg call saya x? x oun msj pun boleh..nanti saya call..013-4460495

      Delete
    10. saya mencari rumah/bilik sewa di tanah rata utk 4 org (perempuan)sbb praktikal di mardi cameron highlands.kemasukan feb 2017.nk sewa utk 4 bulan.contact no. 01125501837,fatyhumayraa68@gmail.com

      Delete
    11. saya pn sedang mencari rumah sewa di cameron.0136929436

      Delete
  11. salam,mintak tolong juga utk dptkan rumah sewa di cameron highlands..utk 1 family..mnempunyai 2 anak kecil..email...sinar124@yahoo.ca, tq

    ReplyDelete
  12. Salam Saudara, just nak tanya, di cameron ada x kedai baikpulih komputer? macam mana org2 di sana repair komputer> tq.

    ReplyDelete
  13. As salam...nk dapat maklumat pasal rumah sewa...area tanah rata...suami dapat tukar ke trafik tanah rata...sementara nk dpatkan quarters kami nk cari rumah sewa...tq admin

    Email :lobak_putih2000@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Salam minta bantuan saudara utk crkan rumah sewa utk famili kerana saya bakal bertugas sbg guru d smk ringlet thn depan. Amat susah nkncr rumah sewa yg sesuai..huhu.kalau blh nak area tanah rata. Tq
    dalynna83@gmail.com

    ReplyDelete
  15. ima_bahairudin0110@yahoo.com
    -ingin mencari bilik sewa..

    ReplyDelete
  16. saya pun begitu ibu tunggal 2 ank susah nk cari rumah sewa yg harga berpatutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam maz..sy emma.maz tinggal d mana skrg.

      Delete
  17. salam saya mohom pertolongan ..
    baru dipostingkan di cmeronhlnd..di tanah rata..
    dah satu minggu saya duduk didalm ketera sementara dapat rumah sewa..mohon bantu saya
    noradila.usptn@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Email saya baf5880@yahoo.com

    Saya mencari rumah sewa di cameron

    ReplyDelete
  19. Sy baru dpt tukar kerja d cameron..blh w.app sy no telifon yg dpt sy hbungi.. 0139363473

    ReplyDelete
  20. Sy berhasrat nk cari pekerjaan atau rakan niaga nasi ayam hainan,juga char kuey teow/kuey teow kerang.di sana agk sukar utk cari tempat mkn

    ReplyDelete
  21. Jika ada sbrg info sila hubungi sy..0104272447..emma
    tksih byk2..

    ReplyDelete
  22. en afiq , saya siti ada msj afiq ari tu utk tya pasal bilik sewa bulanan di ch ni. kalau aifq ade contact yang mencari housemate, saya berminat sgt. boleh send msj ikut 013 7047916 atau pon emel ke sitisyufur@gmail.com..harap dapat membantu.

    ReplyDelete
  23. Sy ad msj dekat no.di atas tu...tpi xdelivered..xthu knape,mgkin encik afiq tukar no..sy pun nk brtnye psal bilik sewa bulanan utk praktikal selama 6 bulan...

    ReplyDelete
  24. Jika ada maklumat ttg bilik sewa yg berpatutan blh la whatsapp sy 0174719778.. jika call tdk bjawab mohon tglkan sms.. tqvm

    ReplyDelete
  25. Jika ada maklumat ttg bilik sewa yg berpatutan blh la whatsapp sy 0174719778.. jika call tdk bjawab mohon tglkan sms.. tqvm

    ReplyDelete
  26. Salam sy mencari bilik/rumah yg utk disewa. Boleh dptkan info x pasal sewa kt sana. Email sy kt anisdzal09@gmail.com/019-2554315(contact)

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum.. sy ingin mencari housemate utk tinggal di kawasan tringkap cameron highlands... bagi wanita melayu sahaja... jika berminat boleh contact sy nurul 0165122097

      Delete
  27. assalamualaikum.. sy ingin mencari housemate utk tinggal di kawasan tringkap cameron highlands... bagi wanita melayu sahaja... jika berminat boleh contact sy nurul 0165122097

    ReplyDelete
  28. saya ada bilik untuk disewa .untuk kemasukan februari 2016 . perempuan sahaja . 2 bilik sudah ada penghuni . tinggal 1 bilik kosong . rumah di carnation park tanah rata . rumah full furniture . berminat call atau whatsapp 0175076211 .

    ReplyDelete
  29. Salam..sya perlukn rumah/bilik sewa utk 2 org (pompuan) dgn segera. Baru bekerja smlm. Contact no. 011-33332502 (Rose) atau 016-6797726. Tqvm for yr help

    ReplyDelete
  30. Salam..sya perlukn rumah/bilik sewa utk 2 org (pompuan) dgn segera. Baru bekerja smlm. Contact no. 011-33332502 (Rose) atau 016-6797726. Tqvm for yr help

    ReplyDelete
  31. Salam..sya perlukn rumah/bilik sewa utk 2 org (pompuan) dgn segera. Baru bekerja smlm. Contact no. 011-33332502 (Rose) atau 016-6797726. Tqvm for yr help

    ReplyDelete
  32. Assalam. Saya mencari rumah sewa di Brinchang/tanah rata/Cameron. Bulan 11 mula kerja. Ada seorang anak kecil. Tolong emel ke islahkandiri@gmail.com. Tq

    ReplyDelete
  33. Assalam. Saya mencari rumah sewa di Brinchang/tanah rata/Cameron. Bulan 11 mula kerja. Ada seorang anak kecil. Tolong emel ke islahkandiri@gmail.com. Tq

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum. saya ingin mencari bilik sewa utk 4org pelajar(masih xpasti). kami akan melakukan volunteer di CHiMP cameron highlands selama sebulan bermula 15jan. ni no saya: 0134451004 dan emel: nhannarosni2612@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum ...saya mencari bilik untuk disewakan -muslim dan urgent. Saya sekarang menumpang rakan ditanah rata. Zam -019 -5729246.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum w.b.t

      saya sedang mencari rumah sewa utk sepasang suami isteri..mungkin akan menetap lebih dari 2 tahun (start bln 12/2017)..kalau x keberatan nak minta tolong juga..ni cont saya

      email misz.izfie@gmail.com whtsapp 013-6564915 (eija)/ 011-10855963 (am)

      Delete
  36. Saya ingin mencari bilik sewa lelaki MARDIuntuk sekitar2 org Cameron...untuk sebulan pratikal...praktikal tahun depan..e-mail /rushdankamil04@gmail.com/01111204991

    ReplyDelete
  37. Sy mencari rumah bungalow lot sebijik pun ok dah di cameron ada tak?

    ReplyDelete

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...