Wednesday, October 19, 2011

Nimat Kesihatan, Usia Muda dan Kehidupan



Beberapa kali saya bekesempatan sembahyang jemaah di masjid yang sama pada waktu yang berbeza. Saya lihat ada seorang pakcik yang bertongkat, sebelah kakinya saya lihat bermasalah. Nampak macam tak berfungsi, ditutup stoking. Samaada itu kaki palsu atau kaki tu sakit. Dari pemerhatian,  sSaya percaya dia asalnya sihat dan kedua-dua belah kakinya berfungsi dengan baik sebelum ni. Dia sembahyang duduk..samaada duduk atas kerusi atau duduk atas karpet masjid dengan sebelah kaki melunjur ke hadapan.

Dalam hati saya terdetik, pakcik ni saya rasa setiap waktu solat dia berjemaah. Rajin betul, walaupun dalam keadaan kakinya begitu.

Teringat saya ada satu lagu Raihan tu..yang isinya diambil dari sebuah hadis. Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..
  1. Muda sebelum tua
  2. Sihat sebelum sakit
  3. Kaya sebelum miskin
  4. Lapang sebelum sempit
  5. Hidup sebelum mati

Terfikir. Em, saya masih sihat, kaki masih sempurna. Kenapa saya tak boleh rajin berjemaah di masjid sementara masih diberi peluang untuk hidup dengan sihat. Dengan badan yang sihat, anggota yang sempurna..dah tentu lebih mudah untuk lakukannya berbanding jika sakit atau anggota tak sempurna.

Em, saya masih muda kenapa tak gunakan peluang usia muda saya ni untuk banyakkan ibadah. Dalam keadaan badan masih cergas. Kalau dah tua, kadang-kadang ada masalah uzur. Kalau nak solat berjemaah di masjid misalnya, kadangkala kalau sakit uzur datang, dah tak boleh pegi.

“Ah, nantila buat..Aku muda lagi..”

Boleh ka fikir macam tu? Bila terfikir macam tu..Diingatkan dengan satu lagi peringatan di atas..hidup sebelum mati..Em, tau ka sampai bila kita akan dihidupkan. Tau ka bila kita akan mati? Mati tak mengenal usia. Wallahua’lam

Mohon nasihat dan teguran atas apa yang kurang atau tak tepat.

Moga bermanfaat.

Sama-sama kita cari redha Ilahi.

Afiq Tj.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...