Monday, October 31, 2011

Hayati Kehidupan Islam Dalam Memimpin


Bismillah..

Kali ni saya nak cakap sikit berkenaan tanggungjawab kita sebagai pemimpin. Sebagaimana yang kita ketahui, setiap orang akan dipertanggungjawab terhadap apa yang dipimpin. Kita semua adalah pemimpin, paling tidak, kita adalah pemimpin kepada diri kita.


“Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin akan dimintai pertanggungjawaban atas apa yang ia pimpin”. (Mutafaq ‘alaih)


Pada pendapat saya, apabila kita berpeluang samaada dengan rela atau terpaksa, untuk menjadi pemimpin, kita patut guna peluang tu sebaiknya untuk mengajak orang-orang yang kita pimpin untuk menghayati kehidupan sebagai seorang muslim dengan sebaik-baiknya. Tak kira la kita pemimpin sebuah organisasi kecil atau besar. Pemimpin syarikat atau pemimpin rumah tangga. Bila orang lain menjadikan diri kita sebagai tempat rujuk dan tempat menerima arahan, maksudnya kita pemimpin la tu.

Apa kata, bila kita jadi pemimpin kita cuba praktikkan perkara macam menjaga solat, menjaga batas pergaulan, menjaga aktiviti yang kita laksanakan supaya tak bercanggah dengan syarak, memastikan aurat terjaga dalam setiap program, memastikan maksiat tak berlaku dalam program dan aktiviti kita.

Contoh, bila nak buat meeting, dah hampir waktu solat, apa salahnya tangguhkan sikit waktu meeting bermula ke waktu lepas solat. 

Bila nak buat baju seragam atau baju korporat, usaha untuk cari design terbaik bila nak buat baju untuk wanita muslim pakai supaya aurat dan bentuk badan tak terlihat. 

Nak buat aktiviti sukan..tak bercampur dalam satu permainan lelaki dan perempuan bukan mahram. 

Dan banyak lagi..

Pada pendapat saya, bila kita merupakan seorang ketua,dah tentu orang lain samaada rela atau terpaksa akan ikut juga arahan dan cara yang kita buat. 

Kalau orang bawahan kita majoritinya muslim, dah tentu mereka sepatutnya faham tindakan kita. 

Mungkin kita akan risau ada orang tak suka dengan cara kita, cakap-cakap kat belakang..tapi mana satu yang anda lebih suka? Kita lebih suka apa yang orang suka atau apa yang Allah suka?

Dah tentu, sebagai pemimpin..perlu laksanakan perkara-perkara ini dengan penuh kebijaksanaan dan hikmah. Itu dah tentu satu cabaran untuk seseorang pemimpin, tapi sekurang-kurangnya setiap dari kita perlu tanam azam dan ada usaha untuk lakukan perkara-perkara seperti ini.

Tak boleh ambil ringan perkara ni dan tak boleh lepas tangan..sebab kita akan dipertanggungjawabkan di akhirat berkenaan apa yang kita pimpin.

Macam mana nak jawab soalan di sana nanti bila ditanya:

"Kenapa kamu tak benarkan orang bawahan kamu solat di awal waktu dan membiarkan mereka melambatkan solat disebabkan program yang kamu rancangkan waktu nak masuk waktu solat?"

"Kenapa kamu biarkan maksiat itu berlaku dalam program kamu sedangkan kamu ada kuasa untuk mengubah aktiviti-aktiviti program itu?"

"Kenapa kamu tak arahkan bas rombongan yang kamu pimpin untuk berhenti solat?"

Ya Allah..berat tanggungjawab memimpin, tapi dengan memimpin, dapat peluang banyak juga untuk menyebarkan dan menghayati kehidupan Islam..InsyaAllah.

Semoga bermanfaat.

Mohon teguran dan nasihat atas perkara yang kurang atau tak tepat.

Sama-sama kita berusaha untuk mendapatkan redha Ilahi.

Afiq Tj.


No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...