Thursday, November 3, 2011

Keputusan dalam Kehidupan


Bismillah,

Setiap hari banyak keputusan yang kita perlu buat. Dari sekecil-kecil keputusan hingga sebesar-besar keputusan. Nak makan apa, nak pergi mana, nak buat apa dulu, nak pakai apa, nak baca apa..dan macam-macam lagi.

Kadang-kadang kita akan buntu atau risau berkenaan apa keputusan terbaik untuk kita buat terutama bila perlu pilih antara dua keputusan yang terbaik.

Dalam membuat keputusan, rujuk pada sistem nilai yang kita pegang dalam kehidupan. Sistem nilai bermaksud apa perkara-perkara penting yang kita nilaikan sebagai yang penting dalam kehidupan kita. Ada orang mungkin keluarga, kewangan dan kesihatan adalah antara perkara penting dalam kehidupan mereka. Bila nak buat keputusan terbaik, pertimbangkan mana yang paling bertepatan dan bersesuaian dengan keutamaan nilai-nilai penting yang kita pegang.

Sebagai muslim, kita seharusnya jadikan Allah sebagai yang paling penting dalam sistem nilai untuk kehidupan kita. Bila nak buat keputusan, pertimbangkan dulu yang mana Allah suka, yang mana Allah tak suka. Yang Allah tak suka kita tinggalkan. Bila ada beberapa pilihan yang kita yakin apa yang Allah suka, baru kita pertimbangkan nilai lain yang penting dalam kehidupan kita. Mungkin kewangan, keselesaan dan lain-lain.

Contohnya bila kita perlu buat keputusan untuk pilih pakaian terbaik untuk kita beli. Pertimbangkan dulu yang mana yang Allah suka untuk kita pakai. Maksudnya yang ikut cara berpakaian yang ditetapkan Islam seperti menutup aurat dan tak menampakkan bentuk badan. Kemudian baru pertimbangkan mengikut nilai penting lain yang kita pegang.

Contoh lain yang biasa kita buat, bila nak beli sesuatu makanan di kedai. Pertimbangkan dulu yang mana yang Allah suka untuk kita pilih. Antaranya yang diyakini halal. Kemudian baru pertimbangkan perkara lain seperti sedap, murah dan lain-lain yang mungkin penting dalam sistem nilai kehidupan anda.
Jadi, mari kita sama-sama ubah sistem nilai dalam kehidupan kita. Utamakan apa yang Allah suka dan tinggalkan apa yang Allah tak suka. Jadikan apa yang Allah perintah dan larang sebagai pertimbangan utama dalam kita nak buat kehidupan seharian.

Mohon nasihat dan teguran atas perkara yang kurang atau tak tepat.

Moga bermanfaat.

Sama-sama kita dapatkan redha Allah.

Afiq Tj.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...