Sunday, October 26, 2014

Pengalaman pertama kali bekerja di Cameron Highland-cari tempat tinggal

Lepas habis study, kerja tetap pertama aku adalah di Cameron Highland. Tapi bertahan 7 bulan je sebab aku bertukar kerja.

Ia sebuah company milik orang Cina. Waktu temuduga, aku bagitau yang aku tak kisah dihantar kerja ke mana sahaja. Aku mudah sesuaikan diri. Sebab aku pun pernah rasa hidup susah.

Aku diterima kerja. Lokasinya di Cameron Highland. Aku pernah pegi Cameron Highland waktu darjah 5. Tak ingat dah lokasi dia kat mana.Aku ingatkan kat area Genting Highland. Dekat la kalau nak balik kampung aku kat Terengganu. Rupanya kat belah Perak sana (Walaupun duduk dalam negeri Pahang).

Pengalama pertama adalah untuk cari bilik atau rumah sewa di Cameron Highland. Susah betul. Kalau cari kat internet, hampir semua iklankan untuk disewa sebagai homestay. Bila tanya kalau nak sewa bulanan berapa..cecah ribu jugakla.

Dah duduk Cameron Highland baru aku paham. Perniagaan homestay kat Cameron Highland ni salah satu perniagaan yang menguntungkan sebab kawasan terhad dan pelancong ramai. Sumber ekonomi utama datang dari sektor pelancongan.

Aku pernah bercadang nak duduk Ipoh dan berulang dari Ipoh ke Brinchang setiap hari. Mujur aku tak buat macam tu. Kalau tak, aku memang buat kerja gila. Bilik sewa kat Ipoh memang ada yang murah tapi, berulang setiap hari dari Ipoh ke Brinchang memang bukan idea yang bernas..
Jalan licin, berbukit, berselekoh, berkabus, jauh..

Aku buat keputusan, naik Cameron Highland beberapa minggu sebelum masuk kerja.

Aku cari di beberapa kawasan di Cameron Highland termasuk di Brinchang dan Tanah Rata untuk cari bilik sewa.

Ada beberapa hotel bajet yang boleh bagi sewa secara bulanan. Rezeki aku, dapat sewa satu bilik di hotel bajet di tanah rata dengan harga yang agak rendah.

Walaupun bilik air di luar dan tanpa tingkap. Tapi ada tv flat screen dengan astro, 'aircond semulajadi', bilik air dengan air panas, kedai makan dekat, bank dekat, kedai runcit dekat..

Aku duduk dalam sebulan tak silap. Kemudian bila dah kerja kat sana, aku survey bilik kat tempat lain.

Alhamdulillah, rupanya ada satu bangunan disewa seorang pemilik Melayu. Tiga tingkat. Dibuat beberapa bilik setiap tingkat..ada yang bilik kat luar dan ada yang kat dalam. Aku pindah sewa bilik kat situ. Agak selesa. Ada dapur, ada ruang tamu untuk rehat-rehat..

Walau bilik aku sewa tu agak kecil tapi selesa untuk aku sorang. Dan harga pun boleh tahan. Bilik terakhir yang aku duduk, yang agak privasi, dekat bilik air dan dapur  dalam rm300-rm350 macam tu. Bilik sebelum tu dalam Rm 250 tak silap.

Dari pengalaman hidup kat sana, dalam 3-4 tahun lepas..harga sewa tempat tinggal memang tinggi. Rate macam kat KL, Bangi..

Waktu tu apartment 2 bilik, 1 bilik air, dalam Rm 700 sewa bulanan. Aku tau tu sebab pernah survey sebab masa tu plan nak kawen, so mesti nak kena sewa rumah jugak satu.

Rate sekarang aku tak pasti macam mana.

Ok, itu pengalaman cari tempat tinggal. Nanti sambung carita lain pulak.

2 comments:

  1. Sy sedang mencari rumah @ bilik sewa di cameron highland utk 2 org sbb kami praktikal di royal berry...boleh tlg cadangkan kami x rumah sewa yg beri hrga berpatutan.urgent,trima kaseh

    ReplyDelete
  2. Rumah sy Sewa skrg Ade 1 bilik utk di Sewa utk keterangan lanjut boleh call @ watsapp 0179002356

    ReplyDelete

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...