Tuesday, December 2, 2014

Jadi Kaya Kemudian Apa?

Sedang baca buku Azizi Ali. Tajuk Maharaja Wang.

Kandungan buku sangat menarik sebab saya menjangka beliau telah baca banyak buku pengurusan kewangan termasuk buku- buku menarik oleh Robert Kyosaki.

Saya jangka olahan beliau termasuk dari ilmu-ilmu buku-buku pengurusan kewangan terbaik yang ada sekarang.

Cuma, saya terbelek muka surat belakang ada bahagian jadual seminggu beliau dan bahagian matlamat-matlamat beliau.

Kehidupan beliau hanya berkisar kewangan, keluarga, penerbangan,  melancong..dan matlamat-matlamat lain.

Saya mula terfikir. Adakah itu ja matlamat kehidupan?

Orang yang belum kaya, berusaha jadi kaya, berkorban, siang malam kerja..cari duit..

Bila dah kaya..itu ja kita nak capai?

Ada orang mati dalam usaha nak jadi kaya. Ada orang mati waktu dah jadi kaya tapi dalam keadaan mempertahankan dan menjaga kekayaan.

Perkara ni buat saya berfikir panjang..panjang..hmm..

Teringat satu poster. Wujud hidup insan di dunia hanyalah di antara dua titik, mengisi sedetik waktu dan menempati sezarah ruang.

Rasanya saya kena belajar ilmu falsafah/ilmu mantik untuk lebih faham dan merasai rahsia kehidupan.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...