Sunday, November 23, 2014

Pengurusan kewangan-perkongsian driver teksi cina

Hari tu saya naik teksi. Drivee teksi berbangsa Cina. Umur 74 atau 75 tahun.

Kami berborak tentang pengurudan kewangan.

Dia kongsi:

1. Dapat duit gaji terus simpan sebahagian. Dapat gaji RM2000 simpan RM200 dalam bank. Jangan ambil langsung. Tujuan: simpanan kecemasan dan pelaburan.

2. Tak perlu beli kereta baru. Tujuan kereta nak bergerak ke sana ke sini. Kereta 2nd gand pun boleh guna. Kereta mahal pun, banyak parking ja. Bukan guna sepanjang masa.

3. Beli rumah. Beli yang dekat dengan bandar. Dekat dengan jalan utama. Jalan nak ke rumah selamat dan tak menakutkan.

4. Saya bincang. Saya kata harga rumah mahal sekarang. Dari fahaman saya, untuk pelaburan, kita beli rumah yang harga bayaran pinjaman bulanannya rendah dari harga sewa rumah yang kita dapat. Saya silap. Sati teknik lain yang dikongsi beliau, kita boleh beli rumah yang mahal yang bayaran bulanan kepada bank tinggi dari harga sewa.

Sebab?

Contoh. Rumah 300k. Bulan-bulan 1200. Sewa bulanan 1000. Bulan-bulan kita kena bayar tambahan 200. Bulan-bulan memang kita rugi. Tapi kita untung lepas beberapa tahun. Bila harga rumah tu naik. Contoh, lepas 15 tahun harga rumah jadi 450k. Kalau jual, kita untung 450k-300k-(12x15xrm200)=Rm 114000

To be continue..

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...