Monday, December 8, 2014

Kenapa kadang-kadang kita mudah terasa/sensitif

Kenapa kita kadang-kadang mudah terasa/sensitif?

Abaikan faktor luaran seperti seseorang tu suka cakap kasar, atau gurau kasar atau suka merendahkan kita atau orang lain. Kita fokus pada faktor dalaman.

1. Kita kurang keyakinana diri.
-kalau kita yakin pada kebolehana dan kelebihan diri kita, orang nak cakap apa pun kita tak perlu terasa. Sebab kita lagi tahu siapa diri kita, apa kelebihan dan kekurangan kita. Jika kita ada kekurangan pun, kita sedar akan kukurangan tu dan mungkin boleh diperbaiki. Kalau tak boleh diperbaiki pun, kita tetap ada kelebihan lain. Dan semua orang ada kelemahan termasuk orang yang membuatkan kita terasa tadi.

2. Kita mudah bersangka/buruk sangka pada orang lain
- Kadang-kadang orang tu tak masudkan macam yang kita sangka, mungkin dia nak bergurau atau mungkin dia ada maksud lain. Mungkin juga dia kata atau buat sesuatu tu sebab ada apa-apa kekurangan pada dia atau ada masalah apa-apa pada dia. Lebih baik kita berbaik sangka selagi mana tak memudaratkan kita. Hati tenang, jiwa senang, jimat masa. Kita boleh fokus untuk fikir perkara lain yang lebih bermanfaat kepada kita berbanding dengan terasa.

Ok, tu ja kali ni.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...