Thursday, December 4, 2014

Pertimbangan membeli kereta-2

Akhir-akhir ni saya banyak dapat ilmu baru dari buku-buku berkaitan Pengurusan Kewangan.

Dari pengalaman saya dan dari ilmu baru yang saya dapat, saya masih asyik berfikir bahawa daripada saya buat keuptusan membeli kereta baru yang berharga 73k sebelum ni lebih baik saya beli kereta 2nd hand Proton Waja atau proton Persona atau lain-lain kereta 2nd hand yang diyakini elok, setelah diperiksa mekanik, dengan harga lingkungan 15k-25k/30k. 

Banyak saya boleh jimat di sini. Bayaran bulanan lebih rendah, rekod komitmen hutang lebih rendah. 

Kereta adalah liabiliti, rumah yang disewakan atau dibuat homestay atau yang dapat dijual balik dengan harga berkali ganda adalah aset.

Kalau saya dapat lebih bersabar dah tentu saya akan lebih untung atau lebih jimat.

Sabar?

Sabar untuk tak terikut sangat dengan keinginan untuk bawa kereta dengan tidak mengikut kesesuaian bagi kereta 2nd hand (sebelum ni saya ada kereta 2nd hand Proton Iswara).

Keperluan kereta untuk apa? Untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain. Kereta baru dan kereta 2nd hand, dua-dua boleh penuhi keperluan tu.

Walaubagaimanapun, hari tu saya dah buat keputusan terbaik ikut ilmu yang saya tahu. 

Mungkin kelebihan untuk saya, kereta baru saya insyaAllah saya lebih yakin selamat, dan kurang kerosakan (sebab masih baru, barang-barang dalam kereta masih baru).

Sekadar coretan pendapat. Untuk lebih tahu, tanya pada mereka yang arif. Saya sekadar ingin berkongsi, untuk jadi sedikit percambahan fikiran dalam pertimbangan yang anda nak buat sebelum beli kereta.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...