Thursday, May 15, 2014

Membuat Keputusan - Great leader make fast decision

A good leader is a fast decision maker.

Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang cepat membuat keputusan.
However, i found out that it's not easy to make a fast decision on certain problems or issues.
Lebih menyukarkan lagi kepada golongan 'perfect melancoly'. Tak tau betul tak ejaan dia. Ia adalah golongan yang agak perfectionist, sistematik, teliti dan lain-lain. Cuba try google untuk maklumat lanjut.
Bila datang satu isu atau masalah. Kita akan fikir dari banyak sudut. Hingga kita sukar nk buat keputusan sebab tak cukup maklumat, ilmu atau kefahaman.

Kita rasa nak hold dulu buat keputusan dan bagi keputusan kemudian. Sampai betul-betul cukup maklumat..
Sebenarnya tak semua keadaan kita boleh tunggu atau ambik masa sebelum bagi keputusan. Contoh dalam perniagaan, kadang-kadang peluang hanya datang sekali. Perlu buat keputusan segera. Begitu juga dalam kehidupan seharian.

Great leader make fast decision. Untuk buat keputusan dengan baik dan cepat bukan sekadar ilmu dan pengalaman diperlukan. Tapi juga keberanian. Berani untuk buat keputusan yang silap. Berani gagal. Berani untuk belajar dari kesilapan. 

Jadi macam mana nak perbaiki diri kita?


Dengan banyakkan tambah ilmu dengan membaca, bertanya, dapatkan perkongsian pengalaman dari orang lain, dan perbanyakkan pengalaman kita. Macam mana nak banyakkan pengalaman kita? Dengan banyak terlibat dengan pelbagai aktiviti, program atau kerja dan berani untuk belajar dari pengalaman kehidupan.
Sekadar perkongsian dari sedikit kefahaman. Jika ada benarnya, moga bermanfaat. Jika salah, mohon teguran.

Lets become a great leader.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...