Wednesday, December 19, 2012

2 Golongan Penting Dalam Kecemerlangan Masyarakat


1.       Golongan 1: Punyai ilmu yang tinggi, banyak tuntut ilmu tapi kurang pendedahan dengan isu semasa, cara baru, komunikasi baru dan teknik penyampaian baru.

2.       Gologan 2: Kurang ilmu, kurang pengalaman, bertenaga tinggi, aktif, cepat, tapi kurang ilmu, kurang tuntut ilmu.

3.       Golongan yang pertama ok, boleh perbaiki bahagian lemah atau boleh ditampung bahagian lemah

4.       Golongan yang kedua tak ok, sebab tanpa ilmu, keagresifan dan tenaga itu akan membawa ke jalan yang salah dan menutup laluan kea rah jalan yang betul dan benar.

5.       Yang pertama gambaran orang berumur

6.       Yang kedua gambaran orang muda

7.       Cara atasi. Orang muda korbankan masa, tingkatkan tenaga untuk tambah ilmu dan cari pengalaman dari orang berusia. Hormat orang lebih berusia, cari ilmu tersirat di sebalik apa yang tersurat dari kata-kata, perlakuan dan perkongsian orang yang lebih berusia, jangan ego dan sombong. Banyakkan sabar, lumrah orang muda sekarang, nak semua cepat, straight to the point, tapi dalam perkara berkaitan dengan orang lebih berusia, kesabaran perlu ada.

8.       Orang lebih berusia, jadi lebih terbuka, pemurah dalam berkongsi ilmu kepada orang muda, kurang kan ego, fahami keegoaan orang muda  (dulu pun pasti pernah jadi keadaan yang sama sewaktu muda). Orang lebih berusia kena tingkatkan sabar dalam mendidik orang muda. Sabar dengan kerenah orang muda yang kurang sabar, yang kurang adab, yang kurang santun. Mereka orang muda, masih kurang ilmu di dada.

9.       Orang muda dan golongan lebih berusia patut bergabung..ilmu, minda, tenaga. Saling melengkapi. Rendahkan ego, kurangkan sombong, tingkatkan keramahan..dan tambah sabar.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...