Thursday, December 20, 2012

Dipuji, dikutuk, dikeji


Bismillah.

Saya jumpa satu perwatakan manusia yang menarik. Manusia yang tak kisah nak jaga hati dan perasaan orang yang rapat atau kenal dengannya. Yang tak kisah nak cakap kasar atau kutuk orang sekelilingnya, suka merendahkan orang, sukar nak hormat dan respect orang terutama orang yang lebih bawah atau lebih junior dari dia.

Tapi dia seorang yang bagus dalam kerjanya, seorang yang determination, tidak mudah putusa asa, bekerja keras dan bijak.

Ada orang pernah berkata: Orang yang ego adalah orang yang punyai nilai diri yang rendah. Orang yang suka kutuk dan rendah-rendahkan orang lain sebenarnya nilai diri dia rendah. Dia terpaksa rendahkan orang lain untuk meninggikan diri dia.

Orang yang mempunyai nilai diri tinggi, dia tak kisah bila tak dipuji, dia tak kisah kalau orang lain lebih dipandang tinggi sebab dia ada nilai diri yang tinggi. Dia tahu siapa diri dia, dia tahu kemampuan diri dia yang Allah bagi pada dia dan dia boleh sentiasa maju walau tanpa pujian atau penghargaan.

Bila kita jumpa orang macam ni, kita dikutuk, diherdik, direndah-rendahkan dan tak dihargai oleh dia, jangan bersedih, jangan marah. Ambik pendekatan dengan berkata dalam hati..kesian kat dia..dia jadi macam ni mungkin sebab dia jarang dapat penghargaan, mungkin suasana sewaktu dia membesar tu banyak cabaran, banyak dikutuk, dikeji dan diherdik..yang menyebabkan dia pun terpengaruh atau nilai diri dia jadi rendah dan jadi macam tu. Kita doakan supaya dia akan berubah menjadi lebih baik, dan kita terlindung dari sebarang akibat dari perbuatan tidak baik yang mungkin berlaku kepada kita.

Ianya seolah begini..Anda sedang berjalan, berlari dan terus berlari tanpa henti kearah matlamat kejayaan yang jelas dalam diri anda..Di sepanjang jalan anda melihat ada orang yang berputus asa dari kejayaan, belum nampak cahaya dan kejelasan kejayaan atau yang mungkin sedang diuji, cuba mempengaruhi kita untuk berhenti dari terus menuju kejayaan..mereka memuji, mereka mengutuk, mereka mengherdik, mereka menggoda..Pilihan di tangan anda..Nak teruskan perjalanan kearah kejayaan, atau nak berhenti dan gagal.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...