Saturday, January 1, 2011

Harga Masa


Post ini saya tulis setelah terbaca artikel yang tertampal di papan kenyataan di luar bilik seorang pensyarah. Ia adalah artikel dari blog ustaz Hasrizal. Perkongsian ini lebih kepada mahu mengingati diri yang sering tidak berjaya dalam usaha mendisiplinkan diri dalam menghargai masa di samping sebagai perkongsian bersama pembaca. Mari kita lihat sedikit sebanyak apa yang dikongsikan oleh ustaz Hasrizal dari salah satu post di blognya yang telah saya olah serba sedikit untuk manfaat bersama.


....



To realize the value of ONE YEAR,
Ask a student who failed his or her final exam.


(saya tak pernah rasa pengalaman ni, boleh cuba tanya mereka yang terpaksa repeat paper sem akhir di Universiti jika ada.saya tumpang bersimpati)


To realize the value of ONE MONTH,
Ask a mother who gave birth to a premature baby.


(Em..mungkin bila anak yang lahir tu pra-matang, anak tu terpaksa diletakkan dalam satu bilik khas untuk jagaan khas dan mungkin anak tu ada kompilasi tertentu juga)



To realize the value of ONE WEEK,
Ask an editor of a weekly magazine.



To realize the value of ONE DAY,
Ask a daily wage laborer who has six kids to feed.


(Ini saya rasa kalau nak aplikasi kat Malaysia, cuba tanya orang yang kerja gaji hari..Boleh jumpa di kawasan pembinaan dan lain-lain..Gaji sejam tu sangat berharga..Hingga ada yang tak mahu bercuti bila perlu bercuti sebab dah rugi banyak duit bila cuti satu hari)



To realize the value of ONE HOUR,
Ask the lovers who are waiting to meet.



To realize the value of ONE MINUTE,
Ask a person who missed his or her train


(Erm, tak tahu..yang saya tahu, boleh tanya orang yang terlepas flight, rakan saya ada pengalaman ni untuk penerbangan Sarawak ke Semenanjung..terlepas flight..Terpaksa beli tiket baru..Burn beratus ringgit..)


To realize the value of ONE SECOND,
Ask the person who survived an accident


(Fuh..Alhamdulillah..Em, macam pernah alami ja..Kalau tak diberi peluang dan dipanjangkan nyawa mungkin tak wujud blog ni..)



To realize the value of ONE MILLISECOND,
Ask the person who won a silver medal in the Olympics.


AND
To realize the value of this precious LIFE,
Ask the person who is now six feet under!


Erm, yang ini ustaz Hasrizal tambah..Mungkin juga seperti apa yang Allah nyatakan dalam al-Quran, berkenaan penyesalan yang di hadapi oleh orang kafir bila maut datang kepada mereka:





(Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata, “Ya Tuhanku, kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku dapat berbuat kebajikan yang telah aku tinggalkan.” Sekali-kali tidak! Sungguh itu adalah dalih yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada *barzakh sampai pada hari mereka dibangkitkan. [Al-Mu’minun 23: 99-100]


*barzakh yaitu tempat atau keadaan orang yang setelah mati sampai dia dibangkitkan pada hari Kiamat



.....



Maka, apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan lain). Dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.


[Asy-Syarh/al-Insyirah 94:7-8]



* Artikel ini mengambil dan mengulas serba sedikit artikel ustaz Hasrizal dari post "The Value of Time" tanpa bertujuan untuk menciplak ideanya dalam post tersebut. Ustaz Hasrizal juga merujuk kata-kata yang diperolehi dari buku The 7 Habits of Highly Effective Teens by Sean Covey, (muka surat 127). Sekadar perkongsian untuk menambah pemahaman kita kepada mesej peringatan yang cuba disampaikan oleh ustaz Hasrizal.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...