Monday, January 10, 2011

Sungguh benar..pilihan itu sebenarnya di tangan kita..



Saya percaya kita semua sering diberikan petunjuk dan hidayah oleh Allah. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..tak kira seteruk mana pun kita, sebanyak mana pun dosa kita..Hidayah dan petunjuk dari Allah sentiasa datang kepada kita. Cuma kita sedar atau tidak ja, dan kita nak terima atau tak ja. Macam saya ada dengar ustaz kata..kita terima hidayah tu, tapi kita tak dapat taufiq nya..





Contohnya, macam bila kita jalan-jalan di blog-blog orang, tiba-tiba kita terjumpa satu artikel nasihat atau peringatan, itu salah satu sumber hidayah, kalau kita tak mahu menerimanya, kita akan cepat-cepat tutup blog tu.





Juga bila kawan kita atau orang yang kenal kita, tiba-tiba satu hari tu cuba nak nasihatkan kita sikit..macam bila kita dengar ayat dia..




"Bro, aku nak cakap sikit la pasal tadi tu.." (bila kita ada buat salah sikit tadi)..




"Abang..haritu zack dengar dalam tv kata tak boleh buat macam ni..dalam tv tu kata.."




"Jo, jangan buat macam tu (mak faham kamu sekolah tinggi dan lebih pandai dari mak), tak elok orang pandang nanti.."





Jangan kita melenting..wujudkan satu kesabaran dalam diri, rendahkan ego..dan pasang telinga untuk dengar apa teguran atau pendapat yang akan diberikan tu..usahakan untuk resapkannya dalam hati..



Walaupun kita mungkin rasa orang yang menegur atau menasihati tu kurang ilmu dari kita atau kurang pangkatnya dari kita..atau nak tunjuk pandai pada kita..



Tugas kita yang sepatutnya adalah dengar, walaupun kita mungkin tahu apa yang dia akan perkatakan adalah perkara yang kita sedia tahu..Dengar dan tak perlu bagitahu yang kita dah tahu..andai kita tahu, ia akan jadi peringatan untuk kita(lumrah manusia itu mudah lupa dan perlu sering diingatkan)..ucapkan terima kasih padanya..



Mungkin itu sumber hidayah untuk kita mengamalkan ilmu yang kita ada dan tetap istiqamah dengan jalan kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Jadi jangan lari, melenting atau mengelak sumber hidayah tu..moga kita boleh mendapat taufiq daripadanya.





Sungguh benarlah pilihan itu di tangan kita..nak jadi orang baik atau orang jahat..nak jadi orang yang separuh beriman separuh lagi kufur atau nak jadi sepenuhnya beriman..nak jadi orang benar-benar beriman atau nak jadi orang munafik atau fasik..



Nak berterusan 'istiqamah' dengan dosa atau nak segera bertaubat dan berusaha berubah dan meninggalkan amalan-amalan dosa kita tu.



Nak berterusan setiap hari "cuci mata" (bagi lelaki)atau nak berjihad dengan nafsu (mujahadah) dengan 'menundukkan' pandangan.



Nak berterusan tak tutup aurat dengan sempurna atau nak mulakan perubahan ke arah menyempurnakan cara kita menutup aurat.



Pilihan di tangan kita..Nak dosa atau pahala..Nak syurga atau neraka..

Nak keredhaan Allah atau nak kemurkaan Allah..





"Ya Allah kami memohon dariMu KeredhaanMu dan syurga, dan kami memohon perlindunganMu dari kemurkaanMu dan dari neraka."


No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...