Thursday, April 14, 2011

Selamat Menghadapi Peperiksaan



Bersempena dengan musim peperiksaan sekarang terutama di universiti dan lain-lain pusat pengajian..saya ingin mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan..buat adik-adik saya, rakan-rakan dan pembaca-pembaca yang sedang atau akan menghadapi peperiksaan.




Semoga apa yang dipelajari dan diulangkaji mudah difahami dan diingati. Moga ketenangan sentiasa berdamping dengan kalian sepanjang kalian membuat persediaan menghadapi peperiksaan.


Di samping kita usaha, sentiasa perbetulkan niat belajar kerana Allah..bagi yang sedang mengikuti bidang seperti biologi, fizik, kejuruteraan, perubatan, guaman, pemakanan, perguruan, kaunseling, sains sosial, sains kognitif, perfileman, fotografi dan lain-lain yang saya tak sebutkan, perbetulkan niat kita belajar kerana Allah..salah satunya sebagai memenuhi tuntutan fardu kifayah..Agar adanya muslim yang berkemahiran dalam bidang-bidang ini di masa depan. Yang nanti akan bersama-sama 'berpimpin tangan' memajukan umat Islam. Bila niat kita betul, usaha kita belajar akan jadi ibadah. Bila niat kita betul, insyaAllah..Allah akan sentiasa membantu kita. Allah sentiasa akan membantu hambanya yang membantu agama Allah. InsyaAllah..


Bila niat kita betul, kita belajar pun akan rasa tenang, InsyaAllah..sebab sentiasa tersemat di minda kita matlamat yang jelas kenapa kita belajar. Matlamat yang lebih murni, matlamat yang bersangkutan dengan akhirat..bukan setakat matlamat dunia semata-mata..Dunia ni sebentar cuma..hanya seperti satu persinggahan..


Seperti antara kata-kata Rasulullah s.a.w dalam satu hadis:


.. “Bagiku berada di dunia ini ibarat seorang yang berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yang rendang, selepas beristirehat barang seketika untuk menghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan.”




Manusia, sifatnya takkan pernah merasa puas..contohnya, bila kejar matlamat dunia seperti mahu kerja dengan gaji tinggi, akan mahu gaji yang lebih tinggi..bila dapat gaji lebih tinggi..akan mahu pangkat atau kedudukan yang lebih tinggi..




Bila ada harta banyak..mahu harta yang lebih banyak..bila ada harta yang lebih banyak..begitulah seterusnya..Akhirnya semua tu tak dapat dibawa bersama bila kita mati..




Seperti dalam salah satu lirik nasyid Raihan (Antara Dua Cinta):


"Dunia ibarat air laut, diminum hanya menambah haus"




Dari Ibnu 'Abbas, ia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya):


“Seandainya manusia diberi dua lembah berisi harta, tentu ia masih menginginkan lembah yang ketiga. Yang bisa memenuhi dalam perut manusia hanyalah tanah. Allah tentu akan menerima taubat bagi siapa saja yang ingin bertaubat.”


(Hadis Riwayat Bukhari no. 6436)




“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan 3 perkara ; Sedekah Jariah, atau Ilmu yang memunafaatkannya, atau Anak soleh yang mendo’akan keatasnya”


(Hadis diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari)




Akhir kata, dalam pada kita berusaha jangan lupa jaga kesihatan, makan minum dan kerehatan badan. Hak badan kena bagi juga kan?


Walau apa jua rintangan dan ujian yang dihadapi sepanjang usaha-usaha kita..moga kita terus kuat dan tabah menghadapi rintangan-rintangan dan ujian-ujian tersebut.




Doa saya, moga Allah beri kemudahan dalam urusan pembaca-pembaca sekalian dalam usaha untuk menghadapi peperiksaan..




“Dalam kita berjalan dan berlari dalam lorong kehidupan..mengejar cahaya..


Seringkali kita jatuh..kadangkala berkali-kali kita jatuh..


berapa kali kita jatuh tak penting..apa yang paling penting kita bangkit kembali setiap kali kita jatuh..


tak mampu terus berlari..berjalan..tak mampu terus berjalan..merangkak..

Mungkin kadangkala perjalanan itu terhenti seketika..tapi jangan biarkan ia terhenti selamanya..


kerana matlamat kita di depan sana, tak sanggup dilepaskan begitu sahaja..


di saat kita mampu untuk terus maju ke sana..


Mampukah kita? Usah ragu, kerna diri kita memang diciptakan mampu untuk ke sana..menggapai cahaya..InsyaAllah.."




~Mencari Redha Illahi~


Afiq Tj.

2 comments:

  1. sebuah perkongsian yang segar dengan manfaat. Jazakallah ya Akhi :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..semoga iqbalsyarie dipermudahkan untuk menghadapi exam 16 April ni.

    ReplyDelete

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...