Sunday, September 5, 2010

Semoga Dapat Mencontohi Didikan Ayah


Saja letak gambar saya masa kecil



Waktu saya pergi sembahyang terawih di masjid, saya suka tengok ayah-ayah yang bawa anak-anak kecil mereka. Ada yang bawa anak kecil lelaki, ada bawa anak kecil perempuan..ada bawa seorang anak..ada bawa 2-3 orang anak. Purata umur mereka dari 2 tahun ke umur awal sekolah rendah..dalam 7-8 tahun.





Saya suka lihat cara bagaimana mereka mendidik anak-anak mereka. Dengan membawa anak ke masjid secara tak langsung mereka didik anak-anak mereka untuk dekat dengan masjid, dan dengan ajaran agama Islam, di samping mengajar dan memberi peluang kepada anak-anak mereka belajar bersolat atau menghayati amalan solat. Jika mereka tak bersolat pun, sekurang-kurangnya mereka dapat lihat ramai orang yang bersolat dan melakukn solat. Jadi dalam fikiran mereka akan ada satu simpanan memori tentang contoh teladan yang baik untuk diikuti, iaitu melakukn solat.



Saya dapat lihat, ada anak-anak yang datang bermain dengan rakan-rakan, berlari-lari dan lain-lain. Lumrah kanak-kanak memang suka bermain..Perkara yang sama juga saya lakukan waktu kecil-kecil dulu..



Di masjid tu saya dapat lihat, ada anak-anak yang dengar arahan dan permintaan ayahnya supaya tak bermain-main..dan dapat dilihat anak-anak ini sentiasa mengikut ayahnya bersembahyang..Saya tak pasti anda dapat bayangkan tak seorang budak kecil yang comel sembahyang dengan baik di sebelah ayahnya sambil menjeling-jeling rakan yang bermain..agak menarik bila dilihat keadaan tu.



Ada juga yang duduk depan ayahnya yang sedang bersembahyang..bersama 2 orang kakaknya..yang masing-masing pada pendapat saya lebih kurang umur 4-5 tahun. Kecil-kecil lagi mereka..Bermain dalam keadaan lebih senyap dan lebih terkwal bersama adik-beradiknya..mewarna buku, menulis dan lain-lain..Ayahnya memilih tempat solat di bahagian luar sedikit di tepi masjid. Mungkin tidak mahu kerenah dan telatah anak-anaknya menganggu kekhusyukan jemaah lain bersolat.



Berbagai-bagai ragam dan berbagai-bagai cara si ayah menguruskan dan mengawal anak-anaknya di masjid. Tak kisah la semua tu..bagi saya tindakan bawa anak ke masjid itu pun sudah merupakan didikan secara tak langsung kepada anak. Bagi saya normal jika budak-budak ni suka bermain-main di masjid. Lumrah kanak-kanak memang duka bermain.





Teringat dulu waktu saya kecil, ayah saya ada juga buat begitu. Dia bawa saya pergi sembahyang berjemaaah di surau, bawa pergi sembahyang terawih dan bawa pergi dengar ceramah.. Sekarang baru saya faham rupa-rupanya ayah saya cuba memberi didikan secara tak langsung kepada saya. Walaupun bila saya datang ke sana, sebenarnya saya banyak bermain dengan kawan-kawan, tapi sedikit sebanyak tindakan ayah saya ni ada juga memberi manfaat kepada pembentukan sikap saya..Mungkin sambil bermain ada meresap juga kot ceramah-ceramah yang terdengar di telinga..atau mungkin didikan secara tak langsung diperolehi sedikit sebanyak dari tindakan ayah saya tu.





Ada lagi satu suasana di masjid tadi dapat saya lihat..Suka bila saya dapat lihat bila seorang ayah memeluk anaknya..mengusap-usap kepala anaknya. Secara tak langsung menyampaikan mesej bahawa dia menyayangi anaknya itu..Dan anaknya mendapat mesej bahawa dirinya disayangi dan berharga..serta dihargai..Suka saya lihat perbuatan ni, sebab pada pendapat saya tak ramai ayah-ayah di kalangan orang kita yang cukup kuat untuk mengatasi rasa egonya dan mampu melakukan perkara-perkara sebegini. Padahal, Nabi sendiri mengasihi kanak-kanak dan menunjukkan kasih sayang baginda kepada kanak-kanak. Perkara sebegini banyak dipraktikkan oleh orang Barat..Cuma sekarang baru saya lihat ayah-ayah di kalangan kita semakin ramai yang berusaha mempraktikkannya..Saya tak pasti bila saya menjadi ayah nanti (jika Allah izin), adakah saya juga mampu mempraktikkannya, sebab rasanya diri ini juga punyai sifat ego yang tinggi. Tapi saya pasti akan berusaha untuk mempraktikkannya.




Sejenak saya terfikir, andaikata saya berkesempatan untuk berkahwin dan mempunyai anak, dapatkah saya didik anak saya sebaiknya? Didik mereka dekat dengan masjid..Dapat menghayati dan mengamalkan ajaran Islam sebaiknya..didik seperti contoh-contoh yang saya lihat di masjid tadi..



Terfikir juga, dapatkah saya didik anak saya menjadi seorang yang bertanggungjawab..jujur. Saya jadi risau, sebab beberapa pendapat yang saya dengar mengatakan yang tugas mendidik anak di zaman sekarang sangat mencabar.. Apatah lagi di zaman hadapan. Zaman yang makin menghampiri kiamat. Sampai kadangkala saya jadi takut pula untuk mempunyai anak. ^_^



Tapi jauh di sudut hati, saya juga mahu merasa mendidik anak dan mmbesarkan anak. Mahu rasa pengalaman bagaimana ayah saya telah rasai. Dapat lihat pembesaran dan hasil didikannya terhadap anak yang dahulunya kakinya hanya sebesar dua jarinya, namun kini bukan setakat lebar kakinya mengalahkannya, malah tingginya juga lebih tinggi dari dirinya. Dapat lihat kejayaan anak-anaknya berjaya di menara gading dan kerjaya. Dapat merasa pengalaman anak yang dahulunya sering dimarahi dan perlu dipandu sepanjang masa, kini dapat jadi rakan berborak dan berbincang..sambil berkongsi dan bertukar-tukar pandangan..^_^ Saya pasti kebanyakan dari anda juga ada perasaan yang sama.



Pada pendapat saya, persediaan untuk kita mendidik anak-anak seharusnya bermula dari sekarang. Dari saat kita belum berkahwin, atau mungkin kita kini dalam tempoh pertunangan. Waktu ini kita perlu membentuk sahsiah yang baik kepada diri kita. Menjadikan diri istiqamah dengan amal-amal ibadah, jadikan diri rapat dengan masjid (nasihat untuk diri), mendalami ilmu-ilmu agama, ilmu rumahtangga, ilmu mendidik anak, menyelami pengalaman orang lain dalam mendidik anak..Bila kita dah buat persediaan-persediaan ni, pada pendapat saya lebih mudah kita nak mendidik anak nanti dalam melahirkan anak-anak yang berciri unggul dan patuh kepada ajaran agama. Mana taknya, didikan paling berkesan bagi anak-anak adalah melalui contoh teladan yang ditunjukkan oleh ibu-bapanya. Bagaimana mahu anak mendekati masjid jika ayahnya culas ke masjid, bagaimana mendidik anak rajin mendegar kuliah agama jika ayahnya tidak rajin mendengar kuliah agama..Lagi teruk, bagaimana mendidik anak rajin sembahyang atau tak tinggalkan sembahyang jika ibu bapanya sendiri tidak cukup solat lima waktunya..Nauzubillah..


Akhirkata, terima kasih ayah sebab telah berusaha mendidik saya sebaiknya dan semampunya. InsyaAllah saya tak akan melupakan jasa, pengorbanan dan kasih sayang ayah. Moga jasa dan usaha ayah akan dibalas Allah dengan balasan yang sebaiknya di akhirat kelak.


Sambil berusaha keras mengenepikan rasa ego saya..Saya nukilkan kata-kata ini di sini..



“Terima kasih ayah..Saya sayang ayah ”

4 comments:

  1. insyaAllah,anda pasti buleh lakukn yg trbaik..=)

    ReplyDelete
  2. teringat masa semayang terawikh taun lepas, ada budak tutp lampu satu masjid masa jemaah tgh solat. X_X

    haha

    ReplyDelete
  3. haha..wah, advance juga kenakalan budak-budak kat situ..^_^

    ReplyDelete

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...