Saturday, June 8, 2013

Pengalaman dapat anak pertama

Bismillah..

Alhamdulillah, dengan izin Allah..Allah bagi peluang untuk merasai nikmat menjadi seorang ayah.


Muhammad Umar Hakim nama yang saya dan wife setujui. Umar sebagai meneladani sifat Saidina Umar..dan juga Umar Abdul Aziz..Nama Hakim pula sebagai menambahkan lagi sifat kebijaksanaan kepada Umar.

Ok, sedikit perkongsian.

A. Sewaktu persediaan untuk menyambut kelahiran anak
1. Kami dulu search kat internet perkongsian dari orang ramai tentang list barang nak kena beli..Baju la..rompersla..botol la..macam-macam la.
2. Sebenarnya kita bukannya ada duit yang banyak nak beli semua benda. Untuk bantu anda saya nak bagi beberapa tips dari pengalaman:

-sebelum lahir tak perlu beli banyak baju untuk anak, beli setakat perlu dulu..sebab nanti kalau ada orang datang ziarah, akan dapat banyak hadiah baju. lagipun baju baby ni kita boleh selalu basuh..senang nak basuh dan keringkan.

- tak perlu lagi beli stroller..tunggu la nanti anak tu umur 2, 3 bulan ke kalau nak beli sangat pun. sempat la tunggu gaji seterusnya. Bukan nak guna sangat stroller, anak baru lahir tak berat sangat, boleh dukung. Waktu baru lahir pun kita tak bawak sangat anak jalan..Ibunya pun masih dalam pantang.

-tak perlu beli set mandian banyak-banyak. Yang ni pun akan dapat hadiah waktu orang datang ziarah nanti. lagipun baby bukan pakai benda-benda ni dalam kuantiti banyak sangat.

-beli la set bersalin, kalau boleh complete set yang siap ada kain bengkung.

-minyak telon sangat perlu

-kalau anak kuat menangis..macam situasi pernah jadi kat kami di mana dia hanya tak nangis dia tidur, kemungkinan anda kurang bagi susu kat dia. Cuba bagi susu setiap 2 jam walaupun dia tengah tidur, kejutkan dia untuk bagi susu.

-untuk suami, bersedia mental dan fizikal untuk tak dapat tidur lena atau tak dapat tidur cukup pada minggu-minggu awal kelahiran.

-waktu mengandung, ibu cuba baca al-quran sampai khatam. Kalau dapat khatam al-quran beberapa kali lagi bagus. ni tips dari mak mertua dari pengalaman dia kepada beberapa orang anak.

-jangan tinggal makan ubat yang klinik kesihatan bagi waktu mengandung..kalsium..asid folik..semua tu penting untuk anak yang akan lahir nanti

-prepare kurma untuk saat-saat nak bersalin, sebab boleh bantu tambah tenaga. Bersalin akan guna sangat banyak tenaga.

-hafal dan amalkan doa-doa untuk permudahkan bersalin, berguna untuk baca waktu sakit bersalin untuk lebih tenangkan anda

-bagi ibu mengandung makan yang cukup

-waktu minggu-minggu awal kelahiran, pasangkan ayat al-quran berdekatan anak sepanjang masa.

-mulakan simpanan dari awak. waktu awal kelahiran perlu duit banyak terutama kalau anda nak buat terus kenduri aqiqah, nak sedekah ikut berat timbangan rambut, pembiayaan rawatan susulan untuk isteri jika perlu, upah orang tolong bantu jaga anak dan isteri kalau mak dan mak mertua kerja, upah orang urut.

Ok, tu ja setakat ni..nanti saya sambung lagi.

Mudah-mudahan anda yang belum bertemu jodoh, dipermudahkan bertemu jodoh. Yang merancang untuk berkahwin, dipermudahkan untuk berkahwin. Yang belum dapat anak, dipermudahkan untuk dapat anak.

Ingatlah, Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

Berdoalah selalu..

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...