Thursday, February 17, 2011

Jaga Keaiban Orang dan Tolong-menolong


Hadis ni sangat penting buat diri yang suka bercerita tentang kejelekan atau kekurangan orang lain. Kadang-kadang tanpa sedar, mungkin bertujuan untuk mengadu sesuatu atau sekadar mahu memeriahkan pertemuan bersama sahabat-sahabat dengan cerita-cerita hangat.

Hadis ni juga penting dan sesuai untuk orang yang pentingkan diri sendiri dan suka hidup sendirian tanpa mempedulikan hal orang lain. Yang hanya mementingkan keselamatan dan kesenangan diri sendiri. Tak peduli sama ada saudara muslimnya senang atau susah. Tolong diri sendiri ja, taknak tolong orang lain.

Juga saya ada dengar, hadis ni sesuai untuk orang yang mengharapkan pertolongan Allah dalam urusannya..


Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: “…dan sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim maka Allah ta’ala akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat. Dan Allah ta’ala akan sentiasa menolong seorang hamba selama ia menolong saudaranya…” (HR Muslim)


Jadi mari kita jaga keaiban diri kita, keluarga kita dan saudara-saudara muslim kita. Mari juga kita banyakkan bantu keluarga kita dan saudara-saudara muslim kita, dan moga dapat kita lakukannya ikhlas kerana Allah.


p/s: Ada keaiban boleh atau kadangkala wajib diperkatakan pada orang lain. Ada perbincangannya tentang hal ni. Boleh rujuk pada ustaz dan ustazah.

No comments:

Post a Comment

Anda juga mungkin meminati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...